onsdag 7 mars 2018

Åter till Litauen


Fast jag har aldrig varit där rent fysiskt - men för några år sedan fastnade jag rejält i litteraturen från och om detta historierika land. Nu är det dags för nya upptäcktsfärder och jag har letat i hyllorna och plockat fram Tomas Venclovas bok om Vilnius, en stad som levt sig genom så många tragedier. Jag har också återfunnit " Att avregistrera ett spöke - tjugotvå noveller" ( Litauen berättar) utgivet på Bokförlaget Tranan. Noveller är en bra inkörsport till romaner och jag hoppas kunna hitta en del böcker av modernare litauiska författare. Jag säger hoppas och jag gör mig förstås inga illusioner. Det finns ju det där problemet med översättningar....

Den första novellen i samlingen är skriven av Alfonsas Andriuskevicius och har titeln "Den förvanskade Rembrandt i Nida". Det är en väldigt "annorlunda" berättelse om en resa från Vilnius till Nidden (Nida) och den är fylld av en speciell sorts humor (jag gillar den). " Vi fann att staden inte förändrats , det vill säga att den, liksom förra året, bestod av luft, jord, eld och vatten. Den mest iögonfallande skillnaden var att massor av träiga tyskar traskade kring bland elementen."

Vilnius som det var år 1812.

Inga kommentarer: