måndag 26 februari 2018

Veckans tyskspråkiga


Jag har åter lockats till det Kuriska Näset och Nidden ( nummer 5 på kartan och idag beläget i Litauen). I Nidden hade Thomas Mann ett sommarhus - under några år i början av 1930-talet. Det finns mycket att läsa om den här magiska trakten men just nu är jag koncentrerad på Frido Manns  (barnbarn till Thomas Mann) bok " Mein  Nidden". I boken berättar Frido Mann om det Nidden som möter besökaren idag men med tillbakablickar och med många personliga betraktelser.


Foto: Laima Gutmane.

Sand och strandgräs med en och annan kryptall pryder det säregna landskapet som lockat många konstnärer. Lite påminner det mig om den natur som jag själv har i närheten här i Sveriges sydvästligaste hörn. Det är bitvis kargt men inte ogästvänligt. Havet, de öppna vidderna och så drömmar om frihet... Jag ser mycket fram emot att läsa Frido Manns tankar och iakttagelser.


Inga kommentarer: