tisdag 6 februari 2018

Nyfiken på: Irina Liebmann


Irina Liebmann (f.1943) är en tysk författarinna, född i Moskva men sedan år 1945 bosatt i Tyskland. I " Letzten Sommer in Deutschland" gör hon en resa bakåt i tiden och till sin barndoms landskap i det forna DDR. Irina Liebmann skriver på ett mycket poetiskt och vackert språk och jag är helt fast i berättelsen från första stund.

" Es war ja fast zu spät, es war im Juli,
da hörde mal der Regen auf, Berlin war hell, und alle
Linden blühten,
rochen,
Bienen
flogen herum in Charlottenburg-----"

så inleds resan och den första anhalten är den lilla staden Lebus som ligger vid Oder och intill den polska gränsen.



Lebus som det var en gång för länge sedan.

Och- fortsättning följer.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej, den här boken av Irina Liebmann läste jag när den var nyutkommen, 1996 tror jag, och tyckte den var fantastisk. Året därpå intervjuade jag henne, klok och intressant.2008 kom hennes biografi över hennes far, tidningsmannen Rudolf Herrnstadt, "Wäre es schön? Es wäre schön!" heter den och den är ännu bättre. Ett stycke okänd tysk och europeisk historia i en människa. För något år sedan läste jag om den och förstod ännu mer av det okända Tyskland som fanns en gång och hette DDR.

Ingrid sa...

Lisbet: Tack för din kommentar och tack för att du berättade mera om Irina Liebmann. Jag skriver genast upp biografin "Wäre es schön? Es wäre schön!".