lördag 16 september 2017

Året var 1956


Hösten 1956 har jag starka minnen av trots att jag bara var ett ganska litet barn då. Det var kallt krig i Europa och järnridån hade dragits ner över många länder. Ungern var ett av dem. Så kom revolten. Jag kommer ihåg berättelser om flyktingläger i Österrike och hur min mycket engagerade "fröken", Karin, organiserade oss barn till att skicka mat- och klädpaket till familjer som i princip förlorat allt. Någon TV fanns inte på den tiden så de hemska bilderna fick vi ta till oss via dagspressen. Ungern är ett land med en dramatisk historia och med en ständig kamp för frihet från förtryck. Jag känner att jag vill veta mera om dessa tolv dagar som då skakade världen. På mitt läsbord just nu finns därför Victor Sebestyens "Twelve Days Revolution 1956" ( boken har översatts till flera språk, bland andra svenska).


1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

bodde i ett land som var granne med Ryssland