onsdag 26 juli 2017

Nyförvärv


Paul Scraton är engelsman men sedan sekelskiftet bosatt i Tyskland. I "Ghosts on the Shore" berättar han om en resa han gjorde längs den tyska Östersjökusten för något år sedan. Scraton gör nedslag i både historia och litteratur och han inspireras av ett gammalt fotoalbum tillhörigt hustrun ( som är tyska). Historiens vingslag är dunkla och mörka längs denna kust men det finns också ett slags flämtande ljus bortom allt. Scratons bok kommer att följa mig under dessa regniga julidagar.


Så även Maggie Campbell-Culvers vackra bok om John Evelyn. John Evelyn rörde sig i samhällets högsta kretsar på den tid det begav sig (1600-talet). Hans dagböcker är lika kända som Samuel Pepys och så hade John Evelyn ett mycket passionerat förhållande till träd och trädgårdar. Dagböckerna har jag inte läst (ännu) - de är omfattande (över ett tusen sidor) men jag har dem på min ständigt växande önskelista. Jag börjar med en promenad genom John Evelyns värld av grönska.


2 kommentarer:

Kurt sa...

Och just nu är tydligen Paul Scraton på besök i Sverige

https://twitter.com/underagreysky?lang=en

Ingrid sa...

Kurt: Tack för länken. Han verkar trivas.