torsdag 9 februari 2017

Mitt förhållande till träd


hoppas jag är gott. Naturen ska man värna om. Jag bor i en överexploaterad kommun där vilda djur och vild natur numera lever farligt. Finns det en liten grön plätt kvar så ska den bebyggas. Inte konstigt att naturen sedan tar ut sin hämnd i form av (till exempel) svåra översvämningar.

När jag ögnade igenom tidningen The Guardian's kultursida i morse föll blicken direkt på boken ovan. En antologi om träd i olika former. Kända (och mindre kända) författare har lämnat bidrag på temat. Var och en har något att berätta om just förhållandet till träd. Den här boken kan jag inte motstå. Under väntetiden får jag betrakta min höga pyramidek som just nu är prydd med både bruna löv och en del snö.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

tycker om träd men kramar dem inte - ok förnya gamla träd i städer.

Ingrid sa...

Hannele: Jag bor på landet och jag är mycket rädd om mina träd - men blir de farliga av olika anledningar måste de så klart beskäras/ tas bort.