måndag 16 januari 2017

Nyfiken på: Richard Power


Richard Power (1928-1970) är en irländsk författare som är mest känd för romanen The Hungry Grass som beskriver de sista dagarna i en prästs liv. Låter det tråkigt? Det kan jag försäkra er att det inte är, för jag har nu hunnit en bra bit in i handlingen och börjat få ett grepp (om än litet) om den besvärlige Tom Conroy, församlingspräst någonstans långt ute på den irländska landsbygden.

Richard Powers böcker (han dog relativt ung och det blev inte någon större mängd) finns inte översatta till svenska såvitt jag kan se. Jag får vara nöjd och tacksam över förlaget Apollos engelska nyutgåva från 2016. Fortsättning följer.

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Det låter som ett mycket intressant tema för en bok. Jag ser fram emot att höra mer från dig om den!

Ingrid sa...

Jenny: Det blev denna dags inlägg!