måndag 26 september 2016

Brev som kulturbärare




 
Just nu har jag ett enormt "höstpyssel" nämligen sortering av en stor mängd brev från 1895 och fram till cirka 1950. Dessa brev återfanns på en vind i ett förfallet hus som tillhört en släkting. Breven är samtliga skickade från Bornholm och innehåller nyheter om både smått och stort (mest smått så klart). Jag läser, funderar och så kopierar jag, för en del av de här breven har ett historiskt intresse. Då ska de inte lagras i dammet hos mig utan i något arkiv för att förhoppningsvis komma till nytta någon gång. Fundera kan man också göra över vad som kommer att lämnas kvar efter de nya generationerna framöver. Inte lär det bli brev i alla fall- snarare kryptiska cybermeddelanden. Kanske inte lika intressant att forska i så småningom.
 
Mina släktingars brev är förvisson inte av samma dignitet som de berömda Paston-breven, som jag faktiskt har beställt i Oxford World's Classics utgåva. Tänk- brev som bevarats från medeltiden och som är skrivna av ganska "vanligt folk" (i alla fall inte av kungligheter).
 
 
 
Jag har också plockat fram Simon Schamas tre böcker om den brittiska historien från forntid till nutid. Det finns också en TV-serie som gjorts på böckerna. Schamas böcker är mycket välskrivna och med fina illustrationer.

Inga kommentarer: