lördag 8 december 2012

Nyfiken på: Éilís ní Dhuibhne


Som namnet röjer- här rör det sig om en irländsk författarinna. Éilís ní Dhuibhne (f. 1954) har skrivit flera novellsamlingar, skådespel, barnböcker och även ett antal romaner- hon behärskar både irländska och engelska.

Boken ovan "The Dancers Dancing" var med på korta listan för "the Orange Prize" år 2000.

"If I were forced at gunpoint to categorize my writing, I would like to describe it, roughly, as postmodern, feminist, and Irish. It combines realism with surrealism; it can be either highly imagined and or very naturalistic. It has frequently, though not always, striven to foreground the female perspective."

Så säger ní Dhuibhne i en intervju med Dalkey Archive Press.

Jag blir intresserad av den här författarinnan som är mycket mån om att bevara den irländska berättartraditionen (då  också med att hålla det egna språket (irländskan) levande)..

Just "The Dancers Dancing" må ha fått lite blandad kritik men jag tror ändå att den är värd att läsa- för att uppleva något mycket irländskt.

 


Novellsamlingen "The Shelter of Neighbours" kanske är en lämplig början på en ny litterär bekantskap men först ska jag läsa den novell av Ní Dhuibhne som finns med i "Best European Fiction 2011".

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis på Hisingen sa...

Lyssnade på Éilís ní Dhuibhne vid Göteborgs universitet nyligen. Shoefiti har vi här också...

Hannele på Hisingen sa...

fick henne att signera min bok :)

Ingrid sa...

Hannele: Nu blev jag verkligt avundsjuk- jag minns att du träffade irländska författare i höstas!

Eilis Ni Dhuibhne sa...

Tack sa mycket, Ingrid! Kul att nagen i Sverige laeser mina romaner och noveller. Sjelv tycker jag mest om min senaste samling, Shelter of Neighbours, och tror att svenska laeserer skul finna den intressant. Den inholder till eks en novella om an svensk kvinna som bor pa irland (The Shortcut Through Ikea).

Ingrid sa...

Éilis: Tack för kommentaren. Jag kommer att beställa "Shelter of Neighbours" och ser verkligen fram emot att läsa denna novellsamling.