onsdag 25 juli 2012

The Old Boys av William Trevor


En katt har en framträdande plats i den här romanen- det återkommer jag till. "The Old Boys" är William Trevors första roman och den kom ut år 1964 (och svensk översättning finns "Av den gamla skolan").

William Trevor är en produktiv författare - och hans förstlingsverk skiljer sig nog lite i stilen från senare romaner. Det må vara hur det vill med det för jag gillade "The Old Boys"- även om det är en väldigt bisarr och stundtals lite otäck historia också. Vi rör oss i internatskolans skugga för "The Old Boys" är just gamla elever (från förra seklets början) från en sådan institution som träffas med jämna mellanrum och de har bildat en klubb. Man intrigerar och minns oförrätter- huvudpersonen är en Mr Jaraby- en sällsynt otrevlig typ som går helt upp i sig själv och sina egna små (och stora) underliga vanor. Det enda han bryr sig om i tillvaron är den stora, elaka katten Monmouth. Hustrun försöker han få förklarad sinnessjuk och det finns en del otroligt beskrivna dialoger med diverse läkare. Jarabys son, Basil, försörjer sig på att föda upp undulater och han har också vissa mycket obehagliga böjelser.

De gamla gubbarna beskrivs fyndigt och roligt men det är en humor som det finns ett allvar bakom och skrattet fastnar i halsen mer än en gång- det är inte lätt att vara gammal och ensam och utsatt.

"At four o'clock, as Mr Jaraby was taking his first spoonful of raspberries and cream, Mrs Jaraby was offering sleeping pills to his cat. "

Om man tycker om "funny peculiar" så är detta den rätta boken att läsa.







3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

den ska jag läsa, tur att ha sluppit internatskola

Mrs Calloway sa...

internatskolor verkar spooky! jag vet att jag läst flera titlar av WT, men denna känner jag inte igen.

Ingrid sa...

Hannele: Jo, jag säger det samma- jag hade inte velat bo på internatskola. Usch. Pennalismen verkar frodas på sådana ställen. "The Old Boys" är verkligen en läsvärd roman.

Mrs C: Instämmer, Mrs C. Jag ska se om jag kan leta upp lite mera att läsa av Trevor- jag har också läst några titlar tidigare (men nu minns jag inte vilka :-)