lördag 21 juli 2012

"Great Irish Writers" : No 16


Som nummer 16 i raden av stora irländska författare i modern tid kommer Mary Lavin 1912-1996. Jag har inte läst något av henne och som jag förstår det är hon (beklagligtvis) ganska bortglömd idag. Jag har heller inte hittat några svenska översättningar av hennes verk.

Mary Lavin föddes i USA, närmare bestämt i Walpole (Massachusetts) - hennes föräldrar var från Irland och när Marys mor beslöt sig för att återvände dit följde Mary med (hon var då bara 10 år gammal). Mary fick en god utbildning både vid Loreto (klosterskola) och senare vid UCD i Dublin. År 1943 fick hon sin första bok publicerad, Tales from Bective Bridge, en novellsamling. Boken rönte stor uppmärksamhet och belönades med James Tait Black Memorial Prize for fiction. Mary Lavin blev genast en mycket populär och berömd författarinna.

Mest känd är hon för sina noveller och hon skriver ofta om kvinnor ; Lavin var feminist.


Det finns en del nya utgåvor av Mary Lavins novellsamlingar. Jag tänker absolut läsa något av denna författarinna.

Jag länkar till Mary Lavins dödsruna i Irish Independent HÄR.

2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

har aldrig hört tals om

Ingrid sa...

Hannele: Nej, hon är nog en bortglömd författarinna idag- jag kände heller inte till henne men nu har jag beställt en novellsamling.