fredag 13 april 2012

Lillie Devereux Blake

Hade hon stannat kvar i sin födelsestat, North Carolina, hade hon säkert blivit en "southern belle"- Lillie Devereux (1833-1913). Nu hände det sig dock så att hon vid unga år kom till Connecticut i stället och dessutom fick hon en god utbildning (jämfört med många andra kvinnor vid den här tiden).

Jag läser i Elaine Showalters omfångsrika litteraturhistoria (över amerikanska författarinnor) och fastnar för just Lillie- eller som hon egentligen hette Elizabeth. Lillie Devereux gifte sig tidigt (och dessförinnan hade hon "jagats" av många unga män- hon såg nämligen mycket bra ut. )Äktenskapet blev inte särskilt lyckat och maken dog (det ryktades att han tog sitt eget liv) redan 1859. Lillie blev ensamstående med två små barn och det gällde att försörja sig. Det gjorde hon genom att skriva- och hon var flitig med pennan. Tidningsartiklar, noveller och också romaner producerades och mest känd blev romanen "Fettered for Life" som kom ut 1874.

Den amerikanske litteraturkritikern David S Reynolds har kallat boken "The most comprehensive women's rights novel in the nineteenth century".




Det går att få tag på "Fettered for Life" fortfarande för den finns i nya utgåvor. Däremot kan jag inte se att den översatts till svenska. I romanen skildras tre kvinnors öden och de vävs samman på ett ,som jag förstår, mycket spännande sätt. Tydligt och ingående visar Devereux hur kvinnor diskrimineras i samhället - jag föreställer mig att den här berättelsen har varit lite av en brandfackla en gång.


Jag hade inte hört talas om Lillie Devereux innan jag läste Elaine Showalters bok- jag tänker försöka råda bot på min okunskap genom att läsa "Fettered for Life" (som inte är någon särskilt lång roman- lite över 200 sidor).


Lillie Devereux (som gifte om sig så småningom) var en ivrig förkämpe för kvinnlig rösträtt och under flera år var hon president i New York City Women's Suffrage League.


2 kommentarer:

www.lustigkulle.wordpress.com sa...

Tack för tips! - "Fettered for Life" måste man ju läsa

Ingrid sa...

Lustigkulle: Jag har faktiskt beställt boken- jag blev så väldigt nyfiken!