onsdag 22 juni 2011

Vad mina gamla BLM har åstadkommit

Först och främst en liten lista på böcker som jag vill låna - bland dem finns:

Drabbad av renhet av Margit Abenius (en biografi om Karin Boye)

Den fruktbara hemlösheten- Arvid Brenner och den nästas ansikte av Ingemar Hermansson

Minnen och möten- ett liv i bokens tjänst av Georg Svensson

Dessutom: Jag har blivit intresserad av Arvid Brenners författarskap, jag har "upptäckt" Ellen Glasgow (och beställt en av hennes böcker )- och så har jag hittat samlingsvolymerna med Gösta Oswalds verk på AdLibris- (Atlantis förlag- svenska klassiker utgivna av Svenska Akademien).

Jag har bara hunnit gå igenom några nummer från 1946.... det kan nog bli riktigt långa listor till slut.

2 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Drabbad av renhet fick jag i 15-årspresent av min pappa. Jag älskade den. Men nu är det snart 30 år sedan jag öppnade boken som alltid har stått högt upp till vänster i min bokhylla.

Ingrid sa...

Granne med potatisodlaren: Jag ska absolut fjärrlåna boken. (min första "egna" Karin Boye var en diktsamling som jag fick i 16-årspresent :-) Den har följt mig genom livet.)