torsdag 16 juni 2011

En kvinnlig Remarque


Det har hon kallats för- Adrienne Thomas. Jag läser "Die Katrin wird Soldat" (Cathérine Lentz kärlek)- och jo, jag kan förstå att man har jämfört den med "På västfronten intet nytt"- det är samma starka anti-krigsbudskap som går genom boken (som jag inte ännu har läst klart). Romanen om Katrin är dock lite mera lättviktigt gods men jag tycker för den skull inte att den är dålig.


En ung flicka för dagbok med början 1911 " Metz den 27 maj 1911. I dag har jag fyllt fjorton år. Jag fick många presenter och hade en förtjusande trevlig födelsedagsfest. Vi voro elva barn- eller snarare "unga damer". Dagböcker är egentligen en dumhet. Nu har jag emellertid fått en sådan fin, tjock bok av rött skinn med guldsnitt. Noblesse oblige- alltså skriver jag väl i den".


Så skriver hon- om svärmerier, om dispyter i familjen men också- efter några år- om vapenskramlet som till slut leder till det oundvikliga, fasansfulla - kriget. Handlingen utspelar sig i Lothringen som just då var under tyskt styre. (Området har vandrat fram och tillbaka under historiens gång). Det som är intressant med den här boken är tidsandan och platsen och stämningarna som jag tycker kommer väl till uttryck.


"31 oktober 1914. Slaget skickar sitt helvetiska buller in till oss. Så oerhört har det ännu aldrig varit. Alltsedan tidigt i morse. Jorden darrar. Det dunkar i huvudet på en av det nästan oavbrutna dånet. Sent på eftermiddagen var ett franskt aeroplan över staden. Jag såg de små rosenröda shrapnelmolnen- den ljusa kvällshimlen skiftade i nyanser från ljusgrönt till lviolett, och det tjänade ändå bara som kuliss för ett blodtörstigt skådespel."


Boken bygger på Adrienne Thomas egna erfarenheter som Röda-Kors-sköterska under första världskriget. Jag tycker nog att den förtjänar viss klassikerstatus.

Inga kommentarer: