onsdag 22 juni 2011

En dikt av Lars Englund

Aldrig

Vad är rymdens tomma evighet, stjärnornas
svindlande alltid- mot detta:
- aldrig!
Aldrig mera ditt ansikte, skymtande i dunklet
denna kväll av förbrunnet blå
krängd som en segelbåt i tigande storm-
Vilket ord är skönare och större än detta: aldrig mera.
I evigheters evighet- aldrig.

Om poeten Lars Englund vet jag inte mycket- men han levde mellan 1917 och 1950. Några av hans diktsamlingar finns på ett fåtal bibliotek. Just den här dikten publicerades i BLMs septembernummer 1946.

2 kommentarer:

Margareta sa...

Tack Ingrid, än en gång påminner du mig om en poet som jag "förlorat" - Lars Englund läste jag som mycket ung och tyckte om. Glad midsommar på dig! Margareta

Ingrid sa...

Margareta: Jag kände inte alls till Lars Englund- men jag ser att hans diktsamlingar finns att låna från några bibliotek. Jag skriver upp så blir det fjärrlån! Glad midsommar på dig också!!