tisdag 21 juni 2011

En bortglömd författarinna: Ellen Glasgow




Fotot av Ellen Glasgow från Wikipedia.


I februarinumret av BLM (årgång 1946) hyllas två avlidna författare- Theodore Dreiser och Ellen Glasgow. Båda gick ur tiden 1945. Dreiser torde vara mycket mera känd än Ellen Glasgow men några nyare översättningar till svenska av hans verk har jag inte kunnat hitta. Idag är min uppkoppling osedvanligt slö så jag får tro på Georg Svensson och säga att det bara finns två böcker av Ellen Glasgow i svensk översättning. "I lugnt vatten" (A Sheltered Life) 1932 och "I detta vårt liv (In This Our Life) 1941.


Georg Svensson beklagar djupt att den svenska pressen har förbigått Ellen Glasgows bortgång- och han säger att Amerika nu har förlorat en av sina största författare. Hon var tydligen nobelpriskandidat. Ellen Glasgow kom från en aristokratisk sydstatsfamilj men hon protesterade mot den falska bilden av "magnoliadoftande herresäten med patriarkalistiskt slavvälde och kavaljermässiga hedersbegrepp".


Hon skriver realistiskt och hennes familjeromaner skildrar brytningen mellan de olika generationerna i södern- den gamla tiden är på väg bort och industrialismen är där för att stanna. En sann humanist kallar Georg Svensson henne för.


Flera av hennes romaner är lätta att få tag på via nätbokhandeln ( men man får läsa på engelska). En självbiografi hann Ellen Glasgow också med. (The Woman Within) som kom ut postumt 1954.

Nog kunde det vara intressant att läsa något av denna författarinna, tycker i alla fall jag.

2 kommentarer:

Bai sa...

Dette var eit ukjent namn for meg. Takk for spennande introduksjon.

Ingrid sa...

Bai: Jag blev själv så nyfiken på Ellen Glasgow att jag beställde en av hennes böcker direkt!